Transporturi: Maistru electromecanic auto
Material elaborat in cadrul programului de reforma a invatamantului profesional si tehnic -
proiectul
Phare TVET RO 2004/ 016-772.04.01.02.04.01.03.
INTRODUCERE Skip to main content

INTRODUCERE

1. Destinaţie

Automobilul se utilizează pentru:

  • transportul persoanelor
  • transportul mărfurilor
  • tractarea unor vehicule fără mijloace proprii de propulsie
  • efectuarea unor servicii speciale

2. Compunerea generală a automobilului

Automobilul se compune din mai multe ansambluri, subansambluri şi mecanisme, care pot fi īmpărţite īn următoarele grupe:

Motorul constituie sursa energetică a automobilului. El transformă energia chimică a combustibilului folosit īn energia mecanică necesară mişcării automobilului.

Compunerea motorului este dată īn continuare:

Şasiul se compune din:

Caroseria unui automobil trebuie să aibă o formă aerodinamică, să fie cāt mai uşoară şi rezistentă, să prezinte o siguranţă īn circulaţie, să fie confortabilă, să prezintă o vizibilitate maximă pentru conducător.

3. Clasificarea automobilelor

Clasificarea automobilelor se poate face după mai multe criterii, cele mai importante fiind:

  • după destinaţie:
  • automobile pentru transportul persoanelor
  • automobile pentru transportul mărfurilor
  • automobile speciale
  • după tipul motorului:
  • automobile cu motor termic
    • cu aprindere prin scānteie
    • cu aprindere prin compresie
    • turbină cu gaze
    • cu reacţie
    • cu abur
  • automobile cu motor electric
  • după felul transmisiei:
  • automobile cu transmisie mecanică
  • automobile cu transmisie hidraulică
  • automobile cu transmisie hidromecanică
  • automobile cu transmisie electrică
  • după capacitatea de trecere (după posibilităţile de īnaintare):
  • automobile cu capacitate de trecere normală
  • automobile cu capacitate de trecere mare (automobile de teren)

4. Soluţii de amplasare a motoarelor şi a punţilor motoare

Īn cazul autoturismelor compunerea şi dispunerea echipamentelor de tracţiune este realizată īn două soluţii:

  • soluţia clasică) - motorul īn faţă şi puntea motoare īn spate
  • soluţia "totul īn faţă" - motorul īn faţă şi puntea motoare īn faţă
  • soluţia "totul īn spate" - motorul īn spate şi puntea motoare īn spate

La autobuze puntea motoare este īntotdeauna amplasată īn spate iar motorul poate fi dispus:

  • īn faţă
  • la mijlocul autobuzului sub podea
  • īn spatele autobuzului

La autocamioane puntea motoare este īntotdeauna amplasată īn spate iar motorul poate fi dispus:

  • īn faţa cabinei
  • īn cabină
  • īntre cabină şi caroserie