INTRODUCERE
1. Destinaţie
Automobilul se utilizează pentru:
- transportul persoanelor
- transportul mărfurilor
- tractarea unor vehicule fără mijloace proprii de propulsie
- efectuarea unor servicii speciale
2. Compunerea generală a automobilului
Automobilul se compune din mai multe ansambluri, subansambluri şi mecanisme, care pot fi īmpărţite īn următoarele grupe:
Motorul constituie sursa energetică a automobilului. El transformă energia chimică a combustibilului folosit īn energia mecanică necesară mişcării automobilului.
Compunerea motorului este dată īn continuare:
Şasiul se compune din:
Caroseria unui automobil trebuie să aibă o formă aerodinamică, să fie cāt mai uşoară şi rezistentă, să prezinte o siguranţă īn circulaţie, să fie confortabilă, să prezintă o vizibilitate maximă pentru conducător.
3. Clasificarea automobilelor
Clasificarea automobilelor se poate face după mai multe criterii, cele mai importante fiind:
- după destinaţie:
- automobile pentru transportul persoanelor
- automobile pentru transportul mărfurilor
- automobile speciale
- după tipul motorului:
- automobile cu motor termic
- cu aprindere prin scānteie
- cu aprindere prin compresie
- turbină cu gaze
- cu reacţie
- cu abur
- automobile cu motor electric
- după felul transmisiei:
- automobile cu transmisie mecanică
- automobile cu transmisie hidraulică
- automobile cu transmisie hidromecanică
- automobile cu transmisie electrică
- după capacitatea de trecere (după posibilităţile de īnaintare):
- automobile cu capacitate de trecere normală
- automobile cu capacitate de trecere mare (automobile de teren)
4. Soluţii de amplasare a motoarelor şi a punţilor motoare
Īn cazul autoturismelor compunerea şi dispunerea echipamentelor de tracţiune este realizată īn două soluţii:
- soluţia clasică) - motorul īn faţă şi puntea motoare īn spate
- soluţia "totul īn faţă" - motorul īn faţă şi puntea motoare īn faţă
- soluţia "totul īn spate" - motorul īn spate şi puntea motoare īn spate
La autobuze puntea motoare este īntotdeauna amplasată īn spate iar motorul poate fi dispus:
- īn faţă
- la mijlocul autobuzului sub podea
- īn spatele autobuzului
La autocamioane puntea motoare este īntotdeauna amplasată īn spate iar motorul poate fi dispus:
- īn faţa cabinei
- īn cabină
- īntre cabină şi caroserie