GENERALITĂŢI
Nivelul: 3 avansat
Domeniul: Transporturi
Calificarea: Maistru electromecanic auto
"Maistru electromecanic auto" reprezintă pregătirea teoretică şi practică necesară unei persoane calificate, pentru a organiza, coordona, monitoriza şi evalua activităţi de verificare, întreţinere, exploatare şi reparare a automobilelor.
Precondiţii de acces: 2 ani de experienţă în domeniul construcţiei, mentenanţei sau reparării automobilelor
Unitatea de competenţă13: SISTEME ŞI INSTALAŢII ELECTROMECANICE ALE AUTOMOBILELOR
Număr de credite: 2
Lista unităţilor de competenţă relevante pentru modul
13.1. Stabileşte rolul funcţional al componentelor automobilelor
13.2. Analizează structura sistemelor şi instalaţiilor auto
13.3. Analizează funcţionarea sistemelor şi instalaţiilor auto
13.4. Compară variante constructive de componente, instalaţii şi sisteme ale automobilelor
Standard de pregătire profesională (SPP)
Competenţa 1:Stabileşte rolul funcţional al componentelor automobilelor
Criterii de performanţă:
- Identificarea componentelor automobilelor
- Precizarea funcţiilor îndeplinite de componentele automobilelor
Condiţii de aplicabilitate a criteriilor de performanţă:
Componente: din structura mecanismului motor, instalaţiei de alimentare, mecanismului de distribuţie, instalaţiei de răcire, instalaţiei de ungere, instalaţiei de aprindere, sistemului de pornire, ambreiajului, cutiei de viteze, reductor-distribuitorului, transmisiei cardanice, transmisiei principale, diferenţialului, arborilor planetari, transmisiei finale, mecanismului de direcţie, sistemului de frânare, punţilor faţă şi spate, suspensiei, sistemului de rulare, instalaţiei de alimentare cu energie electrică, instalaţiei de iluminare şi semnalizare optică / acustică, instalaţiei de ştergere a parbrizelor şi a farurilor, sistemului informaţional al conducătorului auto, instalaţiilor şi sistemelor auxiliare, cadrului şi caroseriei
Funcţii: transformarea energiei chimice a combustibilului în energie mecanică şi executarea unui lucru mecanic util, umplerea cilindrilor într-o anumită ordine cu amestec carburant / aer proaspăt şi evacuarea gazelor arse, ungere, aprinderea amestecului carburant, pornirea motorului, transmiterea, modificarea şi distribuirea momentului motor la roţile motoare, schimbarea direcţiei de mers, reducerea vitezei sau oprirea şi imobilizarea automobilului, susţinerea organelor şi mecanismelor automobilului, amortizarea oscilaţiilor, transformarea mişcării de rotaţie a roţilor motoare în mişcare de translaţie a automobilului, alimentare cu energie electrică, iluminarea interioară şi exterioară, semnalizarea schimbării direcţiei de mers, poziţiei în trafic şi a frânării, indicarea parametrilor funcţionali, semnalizarea avariilor, optimizarea funcţionării echipamentelor auto, asigurarea confortului, siguranţei circulaţiei şi a controlului exploatării, transportul persoanelor, a încărcăturii utile sau instalarea diferitelor utilaje speciale
Probe de evaluare
Probe scrise şi orale prin care elevul demonstrează că este capabil să identifice componentele automobilului şi să specifice funcţiile îndeplinite de acestea, conform criteriilor de performanţă (a) şi (b), cuprinzând toate elementele din aceste categorii şi acoperind gamele menţionate în aplicabilitatea criteriilor de performanţă specificate.
Competenţa 2: Analizează structura sistemelor şi instalaţiilor auto
Criterii de performanţă:
- Indicarea elementelor componente ale sistemelor şi instalaţiilor auto
- Precizarea legăturilor funcţionale dintre componentele, instalaţiile şi sistemele automobilului
- Utilizarea documentaţiei tehnice pentru localizarea componentelor automobilului
Condiţii de aplicabilitate a criteriilor de performanţă:
Elemente componente: din structura mecanismului motor, instalaţiei de alimentare, mecanismului de distribuţie, instalaţiei de răcire, instalaţiei de ungere, instalaţiei de aprindere, sistemului de pornire, ambreiajului, cutiei de viteze, reductor-distribuitorului, transmisiei cardanice, transmisiei principale, diferenţialului, arborilor planetari, transmisiei finale, mecanismului de direcţie, sistemului de frânare, punţilor faţă şi spate, suspensiei, sistemului de rulare, instalaţiei de alimentare cu energie electrică, instalaţiei de iluminare şi semnalizare optică / acustică, instalaţiei de ştergere a parbrizelor şi a farurilor, sistemului informaţional al conducătorului auto, instalaţiilor şi sistemelor auxiliare, cadrului şi caroseriei
Precizarea legăturilor
funcţionale: scheme electrice, cinematice, hidraulice, pneumatice, bloc
Documentaţie tehnică: cărţi tehnice, scheme, manuale de întreţinere şi reparaţii
Probe de evaluare
Probe orale, scrise şi practice prin care elevul demonstrează că este capabil să identifice elementele componente ale instalaţiilor şi sistemelor auto în documentaţia tehnică şi pe automobil, conform precizărilor din criteriile de performanţă (a) şi (c), cuprinzând toate elementele din aceste categorii şi acoperind gamele menţionate în aplicabilitatea criteriilor de performanţă specificate.
Probe orale şi scrise prin care elevul demonstrează că este capabil să stabilească legăturile funcţionale dintre componentele, instalaţiile şi sistemele automobilului, conform precizărilor din criteriul de performanţă (b), cuprinzând toate elementele din această categorie şi acoperind gama menţionată în aplicabilitatea criteriului de performanţă specificat.
Competenţa 3: Analizează funcţionarea sistemelor şi instalaţiilor auto
Criterii de performanţă:
- Explicarea principiului de funcţionare al sistemelor şi instalaţiilor auto
- Stabilirea rolului funcţional al componentelor în cadrul sistemelor şi instalaţiilor auto
- Caracterizarea regimurilor de funcţionare ale instalaţiilor şi sistemelor auto
- Utilizarea documentaţiei tehnice pentru a extrage parametrii funcţionali ai sistemelor şi instalaţiilor auto
Condiţii de aplicabilitate a criteriilor de performanţă:
Sisteme şi
instalaţii: mecanismul motor, instalaţia de alimentare, mecanismul de distribuţie, instalaţia de răcire, instalaţia de ungere, instalaţia de aprindere, sistemul de pornire, ambreiajul, cutia de viteze, reductor-distribuitorul, transmisia cardanică, transmisia principală, diferenţialul, arborii planetari, transmisia finală, mecanismul de direcţie, sistemul de frânare, punţile faţă şi spate, suspensia, sistemul de rulare, instalaţia de alimentare cu energie electrică, instalaţia de iluminare şi semnalizare optică / acustică, instalaţia de ştergere a parbrizelor şi a farurilor, sistemul informaţional al conducătorului auto, instalaţii şi sisteme auxiliare, cadrul şi caroseria
Caracterizare regimuri: prin valori nominale, optime, limită ale parametrilor, simptome de funcţionare defectuoasă
Documentaţie tehnică: cărţi tehnice, cataloage, manuale de întreţinere şi reparaţii
Probe de evaluare:
Probe orale şi scrise prin care elevul demonstrează că este capabil să explice principiul de funcţionare al sistemelor şi instalaţiilor auto, să stabilească rolul funcţional al fiecărei componente şi să caracterizeze regimurile de funcţionare ale acestora, conform precizărilor din criteriile de performanţă (a), (b) şi (c), cuprinzând toate elementele din aceste categorii şi acoperind gamele menţionate în aplicabilitatea criteriilor de performanţă specificate.
Probe practice şi orale, prin care candidatul demonstrează că este capabil să folosească documentaţia tehnică pentru a afla valoarea principalilor parametrii funcţionali, conform precizărilor din criteriul de performanţă (d), cuprinzând toate elementele din aceste categorii şi acoperind gama menţionată în aplicabilitatea criteriului de performanţă specificat.
Competenţa 4: Compară variante constructive de componente, instalaţii şi sisteme ale automobilelor
Criterii de performanţă:
- Precizarea elementelor care diferenţiază din punct de vedere constructiv variante de componente, instalaţii şi sisteme ale automobilelor
- Stabilirea avantajelor şi dezavantajelor variantelor constructive
- Identificarea realizărilor moderne şi tendinţelor în construcţia automobilelor, utilizând surse variate de informaţie
Condiţii de aplicabilitate a criteriilor de performanţă:
Elemente de diferenţiere: materiale utilizate, principii de funcţionare, cicluri de funcţionare elemente componente, combustibili folosiţi, parametrii funcţionali, costuri de achiziţie, costuri de exploatare, domenii de utilizare
Variante constructive: motor: cu aprindere prin scânteie / cu aprindere prin comprimare (Diesel); în patru timpi / în doi timpi; cu cilindrii verticali în linie / în V / cu cilindrii opuşi / cu cilindrii în linie înclinaţi; cu carburator / cu injecţie de combustibil în conducta de aspiraţie / cu injecţie de combustibil în cilindru, ambreiaje mecanice (cu fricţiune) / hidrodinamice / combinate / electromagnetice; cutii de viteze cu trepte / continue; cutii de viteze cu axe fixe / planetare; cutii de viteze cu acţionare directă / semiautomată / automată; punţi rigide / punţi articulate, mecanisme de direcţie cu melc globoidal şi rolă dublă / cu pinion şi cremalieră / cu şurub şi piuliţă / cu cremalieră şi sector dinţat / hidraulic (servo); sisteme de frânare cu acţionare directă (mecanică sau hidraulică) / cu servomecanism pneumatic sau electropneumatic / mixtă, baterii de acumulatoare acide / baterii alcaline; dinam /alternator, instalaţii de aprindere clasice / instalaţii de aprindere electronice
Stabilirea avantajelor
şi dezavantajelor: prin raportarea performanţelor tehnice (putere, randament, timpi de acţionare, fiabilitate, interschimbabilitate, manevrabilitate) la masă, dimensiuni, costuri de achiziţie, întreţinere şi exploatare
Surse de informaţie: mass-media, reviste şi cărţi de specialitate, prospecte, agenţi economici, oferte, târguri şi expoziţii
Probe de evaluare:
Probe orale şi scrise prin care elevul demonstrează că este capabil să compare variante constructive de componente, instalaţii şi sisteme ale automobilelor, conform precizărilor din criteriile de performanţă (a) şi (b), cuprinzând toate elementele din aceste categorii şi acoperind gamele menţionate în aplicabilitatea criteriilor de performanţă specificate.
Probe practice şi scrise, prin care candidatul demonstrează că este capabil să utilizeze surse variate de informaţie pentru a identifica realizările moderne şi tendinţele în construcţia automobilelor, conform precizărilor din criteriul de performanţă (c), cuprinzând toate elementele din aceste categorii şi acoperind gama menţionată în aplicabilitatea criteriului de performanţă specificat.
Curriculum
Număr de ore necesar pentru atingerea competenţelor: 105 ore
- teorie - 70 ore;
- laborator tehnologic - 35 ore;
Tabelul de corelare a competenţelor şi conţinuturilor
Unitatea de competenţă | Competenţe | Conţinuturi |
13. Sisteme şi instalaţii electromecanice ale automobilelor | 13.1. Stabileşte rolul funcţional al componentelor automobilelor |
|
13. Sisteme şi instalaţii electromecanice ale automobilelor | 13.2. Analizează structura sistemelor şi instalaţiilor auto |
|
13. Sisteme şi instalaţii electromecanice ale automobilelor | 13.3. Analizează funcţionarea sistemelor şi instalaţiilor auto |
|
13. Sisteme şi instalaţii electromecanice ale automobilelor | 13.4. Compară variante constructive de componente, instalaţii şi sisteme ale automobilelor |
|
Autorii: prof. Marian PAVELESCU - Grupul Şcolar Industrial de Transporturi Auto Timişoara
prof. Simona PAVELESCU - Grupul Şcolar Industrial de Transporturi Auto Timişoara